Alternativa educațională ,,Step by Step”

Începând cu 6 noiembrie 2006, în cadrul Grădiniței Nr. 14 Târgoviște s-a înființat o grupă în alternativa educațională ,,Step by Step”, educatoare Vasile Iulia și Stan Ana-Maria. În 2007 este înființată a doua grupă în acestă alternativă, educatoare Torcică Gheorghița și Jugulete Maria.

Tehnica activităților ,,Step by Step” trebuie să răspundă intereselor copiilor, să respecte personalitatea fiecărui copil, să mențină la cote înalte curiozitatea, să stimuleze activitatea cooperantă.

Programul unei zile în cadrul acestei alternative educaționale are următoarea structură:

  • Sosirea copiilor
  • Micul dejun
  • Întâlnirea de dimineață
  • Activitatea în centre
  • Activitatea de grup
  • Masa de prânz
  • Somnul sau odihna de după-amiază
  • Activitatea în centre

Sosirea copiilor este însoțită de activități individuale, copiii folosindu-se de cărți, foi, creioane, jucării, puzzle, vizionări TV.

În cadrul întâlnirii de dimineață se realizează prezența copiilor, calendarul naturii, se planifică activitatea zilei, se spun ghicitori, poezii, cântece, idei, impresii exprimate liber, povestiri ale mascotei care se înscriu într-un jurnal, discuții tematice. Un element important în cadrul întâlnirii de dimineață îl constituie scaunul autorului, folosit de orice copil care are ceva de prezentat. În acest fel se încurajează libertatea de exprimare, încrederea în forțele proprii, socializarea și copiii învață să se asculte, să găsescă soluții la diverse probleme.

Întâlnirea de dimineață creează pretextul activității din ziua respectivă, dă motivație muncii, este o etapă în care copiii pot iniția și alte demersuri pe tema/subtema săptămânii.

Activitatea în centre: zilnic sunt deschise 5-6 centre, unde se grupează între 3-6 copii. Centrele de activitate sunt: artă, alfabetizare, știință, jocuri manipulative-matematică, joc de rol, materiale de construcție, nisip și apă. Copiii trec pe parcursul unei zile pe la toate centrele de activitate.

ARTĂ – în cadrul acestui centru se stimulează creativitatea, curiozitatea, imaginația și spiritul de inițiativă prin desen, colorare, pictură, decupare, lipire, modelare, confecționare etc.

ALFABETIZARE – exerseză deprinderile lingvistice (citit, scris, silabisit) și dezvoltă sentimentul pozitiv de sine. Aici se fac audiții, recitări, vizionări TV, lecturi și povestiri, memorizări, citire de imagini, se exersează elementele grafice, jocuri la alfabetar, se realizează cărți etc.

ȘTIINȚĂ – aici conceptele științifice sunt prezentate copiilor prin maniera intuitivă, prin experiențe, observări, clasificări, descrieri, realizare de colecții etc.

JOCURI MANIPULATIVE/MATEMATICĂ – dezvoltă concepte precum: corespondența, clasificarea, ordonarea, numerația, calculul, măsurarea, comparația, geometria, folosindu-se de material mărunt (mozaic, lego, figuri geometrice, combino etc.), numărătoare, puzzle. Aceste jocuri solicită concentrarea manuală și vizuală.

JOC DE ROL – are importanță în socializare, în evoluția emoțională a copiilor, în formarea conceptelor sociale, matematice și științifice. Copiii au aici la dispoziție căsuța păpușii, truse (de bucătărie, de doctor, de mecanic, de coafor), șorțulețe și bonete, aragaz, chiuvetă, cuptor, masă de gătit.

MATERIALE DE CONSTRUCȚIE – dezvoltă capacitatea motrică, limbajul, aptitudinile sociale și științifice. La dispoziție copiii au cuburi de lemn și accesorii (figurine, mașinușe, animale etc).

NISIP ȘI APĂ – oferă copiilor ocazia de a explora natura, de a-și satisface nevoia de mișcare prin intermediul jocurilor în nisip cu forme și jucării speciale, jucării plutitoare etc.

Activitatea de grup – jocuri distractive de grup, lecturi, muzică, educație fizică, activități în aer liber, activități opționale (limba engleză, dansuri, gimnastică aerobică).

Activitatea în centre de după-amiază continuă activitatea de dimineață, se finalizeză lucrările și se inițiază noi jocuri și activități.

Pentru o transparență a demersului didactic de la grupă, părinții pot oricând participa la activitate și lor le este dedicată ,,Gazeta părinților” (cu informații privind tematica săptămânii, materiale necesare, poezii învățate, mulțumiri adresate părințillor ș.a.) și ,,Cutia cu sugestii”. Tot în sprijinul unei bune comunicări cu părinții există ,,Carnetul de corespondență”, în care se transmit informații grădiniță-familie și blog-ul grupei.

Între grădiniță și familie trebuie să existe un parteneriat real. Părinții trebuie să solicite informații cu privire la evoluția copilului, să se implice și să colaboreze permanent cu educatoarele.

Părinții și educatoarele au în egală măsură responsabilitatea relației de colaborare, comunicare și respect, totul în beneficiul copilului.